Makaleler
17 Mart 2011 Perşembe
SENEGAL İZLENİMLERİ
Gözlerine bakınca sanki bütün bir Afrika'yı gördüm...

Gözlerine bakınca sanki bütün bir Afrika'yı gördüm

2010 Kurbanı Dost eli derneği başkan yardımcısı sevgili abim Mevlüt Yıldırım’la birlikte Senegal'e gittik. 2009 kurbanında Liberya'da yaptığımız Kurban organizasyonunda yine Mevlüt Bey'le beraberdik. Buradaki  tecrübemden sonra Afrika'nın batısındaki hava durumunu az çok biliyordum. Kurbanda Türkiye 0 dereceyken Senegal' de hava sıcaklığı 40 ila 45 derece idi.

Şefkat yolu derneğinin misafiri oluyoruz. Senegal’de kurban organizasyonunu beraber yapıyoruz. Şefkat Yolu Derneğinin oradaki sorumlusu Hüsnü Bey kısaca çalışmalarını anlatıyor. 8 ay gibi bir süre içinde yapılanlar gerçekten hayrete şayan şeyler; hafızlık kursları, birkaç animist köyün Müslüman olması, cami inşaatları, devletle yapılan protokolle 40 yıldır kullanılmayan İslam Enstitüsünün yeniden açılması, yerel dilde basılan ve dağıtılan dinimi öğreniyorum kitap serileri vb daha birçok iş…

Kurbanlarımız önceden alınmış, ama biz sonradan ilave yaptığımız hisseler için bir günümüzü hayvan pazarında kurbanlık büyükbaş hayvan seçmekle geçiriyoruz.  Bayramın birinci günü önce bir köye uğruyoruz. Burada 10 tane büyükbaş hayvanın kesilmesine refakat edip vekâlet veriyoruz. Daha sonra Diyaz kasabasına gidiyoruz. Dakar’a 35 km mesafede. Burada da 27 kurbanın kesilmesine refakat ediyoruz. Bu arada bize yemek ikram ediliyor. Yemeği içerisinde tahta bir masa ve üzerine konulan birkaç elbise ve terlik gibi eşyaların satıldığı küçük bir dükkân sahibi kadın pişiriyor. İşte orada karşılaşıyorum Meryem İle. Gözlerinden bir şeylerden ürktüğünü hissediyorum. Beyaz adamdan korkuyor, garip geliyoruz ona. Simsiyah gözleriyle bakıyor bizlere, önce çekiniyor yaklaşmıyor. Balon ve şeker yardım ediyor bizlere yaklaşmasına. Komşularının ısrarlarıyla alıyor şekerleri avucumuzdan. İşte o an beyaz olduğum için üzüldüm Meryem’in karşısında. Güvenilmez, hep zulmeden, sömüren, aşağılayan beyaz adam olmaktan. Belki selamımız onu biraz inandırıyor kütü olmadığımıza ve kötülük için değil de iyilik için geldiğimize ve kardeş olduğumuza.

Onun gözlerine baktığımda sanki Afrika’nın tarihini görüyorum. Köylerinden zorla alınıp veya bayıltılarak kaçırılan insanlar. Gözelerini açtıklarında kendilerini bir zindanda zincirlenmiş, ellerinden ve ayaklarından prangalara bağlanmış olarak buluyorlar. Hayvanlara bile uygulanmayacak gaddarlıkla, yanları üstü, bir baş bir ayak olmak üzere demirlenip istif edilerek gemilere bindirilmişler. Günlerce bağlı kalmışlar. Sadece yemek için elleri çözüldüğünde biraz hareket edebilmişler. Ölenler anında denize atılmış.

Beyaz olmaktan utandığım anlar vardı Senegal’de. Biri Meryem'le karşılaştığım andı, diğeri de köleliğin merkezi olarak kullanılan Gore Adasını gezerken.  Haykırmak istedim ‘vallahi ben, ben müslümanım sizler gibi ve ben yapmadım atalarınıza o zulümleri, beyaz olabilirim ama size Müslüman bir beyazın farklı olabileceğini göstermek için geldim. Hiçbir çıkar gözetmeden, kurban organizasyonu için, ben o beyaz adam değilim, ben o beyaz adam değilim…’

Gore Dakar'ın 5–10 km açıklarında köleliğin merkezi olarak kullanılmış bir ada. Bugün üzerinde yerleşim yerleri ve turistik eşya satan küçük barakaların bulunduğu bir ada. Ama gezerken binaları sanki üzerinize yürüyor ve sizleri zapt etmek için üzerinize abanıyor. Dönüşü olmayan kapı diyorlar bu adaya, çünkü bu adaya getirilen hiç kimse bir daha dönmemiş geriye. İçimde bir sıkıntı var. Aslında okyanusun ortasında bir adadayım fena değil yeşil bir ada ama içinde kasvet var, içinde çığlıklar var, zulüm var, insanlığın utanacağı deliller taşıyor üzerinde. Utanç müzesini geziyoruz. Müzede resimlere bakıyorum, gemi maketlerine, eski sömürgeci beyaz adamların resimlerine. Öyle bir oturuşları var ki, öyle pozlar vermişler ki, yaptıkları vahşet oturuşlarına yansımış. Kukuletalı beyaz gömlekleri,  fiyonklu elbiseleriyle oturmuşlar. Ve onlara benzeyen siyah tenli insanlar onlar gibi giyinmiş besbelli ki onlara zulümlerinde yardım etmişler

Bir Kurban Organizasyonunu da Senegal’de tamamladıktan sonra yaklaşık 7 saat uçak yolculuğundan sonra üzerimizde tatlı bir yorgunluk ve mutlulukla yurda dönüyoruz. İstanbul Hava Limanında Dost Eli Derneğinden diğer gönüllülerle buluşuyoruz.  Seneye yapılabilecek organizasyonlarla ilgili düşüncelerimizi birbirimizle paylaşıyoruz.  İçimde bir Kurbanı daha farklı coğrafyada yaşayan kardeşlerimle geçirdiğim için Allah’ hamd ediyorum.

Selam ve dua ile

Kadir Şener TAM

Diğer Makaleler
24 Kasım 2017 Cuma
MAİL LİSTESİ ÜYELİĞİ
KONEVİDER faaliyetleri hakkında e-posta yoluyla bilgilendirilmek için yukarıdaki forma adresinizi yazarak kayıt olmanız yeterli olacaktır.